Podobenstvo o vlažných veriacich.


Jeden múdry a spravodlivý kráľovský otec mal 5 dospelých  synov. Žili už samostatne, mimo rodného domova, každý vo svojom kniežatstve. Synovia sa potom s otcom dohodli, že už keď nežijú spolu, tak sa budú stretávať spoločne v jeho paláci pri obede v každú nedeľu, aby si uctili kráľovského otca. Po určitom čase si všimli, že najmladší z ich bratov čoraz častejšie chýbal na spoločnom obede, až nakoniec sa celkom prestal  stretávať. Bolo im to čudné, lebo otca mal veľmi rád a tak ho začali považovať za zradcu a vydedenca. Keď sa s ním stretli, spýtali sa, prečo tak ignoruje otca. On im však odpovedal, že neignoruje otca a dobre vie, čo robí. Tak si nakoniec povedali, že čo nás do neho, veď sme ho veľakrát napomínali, aby nestratil dedičstvo, tak aspoň nám viac ostane. Od tej doby ho považovali za menejcenného a zatrateného.

Po niekoľkých rokoch sa otec rozhodol, že napíše závet, čo aj oznámil svojim synom. Závet im dal prečítať. V závete bolo napísané, že najmladší syn dostáva od otca jeho kráľovské kreslo s palácom a všetkým, čo k tomu patrí a oni štyria dostanú do ďalšieho bezplatného užívania svoje kniežatstvá, v ktorých žijú a ktoré, keďže patria ku kráľovstvu, budú tiež patriť najmladšiemu.

Štyria synovia boli zhrození a začali s otcom vyjednávať: “Otče, veď sme ťa navštevovali a obedovali s tebou každú nedeľu, tak ako sme sa dohodli, a ty si to tak chcel a tvoj najmladší syn porušil túto dohodu, lebo nemá o teba záujem, má už svoj život a navyše nás obvinil, že nechce byť ako my.

Otec im vraví: Milí moji synovia. Nepoznáte svojho najmladšieho brata a prial by som si, aby ste boli ako on. Nevravím, že by niečo pokazil tým, keby tu s vami v nedeľu sedával. Ale už nedokázal počúvať vaše reči o poľovačkách, ženách, majetkoch a rôznych bojoch, ktoré vediete. Navyše toto pravidlo som stanovil pre tých, ktorí by za mnou nikdy neprišli, alebo iba občas, ak by pravidlo nebolo vôbec. Vy ste boli so mnou jednu hodinu týždenne, niekedy dve. Lenže môj najmladší a najmilovanejší syn sa chcel so mnou zhovárať, nie s vami. Ja som vás nikdy v skutočnosti nezaujímal, vy ste sa zaujímali iba o seba navzájom a predbiehali sa, kto dokázal viac. On sa však radil so mnou každý deň, prichádzal za mnou aj viackrát do dňa, aby mi prejavil svoju úctu a lásku. Zakaždým chcel poznať moju vôľu, čo od neho očakávam, aby to spravil, aby ma potešil a všetko chcel robiť iba preto, aby bolo moje meno oslávené. Pozýval ma k sebe domov ku každému pokrmu a ja som u neho prebýval každý deň. Ak mal nečisté svedomie, plakal na mojom ramene a prosil ma o odpustenie, hoci som na ňom nevidel žiadnu vinu. Prosil ma aj za vás, aby som vám odpustil vašu vypočítavosť a tvrdosť vášho srdca, pretože videl, že nedokážete prebudiť v sebe lásku ku mne a z toho dôvodu, ani pravú lásku k svojim blížnym. Vedel, že vašim vládcom sa stal svet a jeho potešenia a ku mne chodíte iba z povinnosti a z tradície. Ja som stále čakal a prial si, aby ste sa stali ako on, ale nemohol som vám to povedať vopred, aby ste nezačali predstierať jeho skutky. Teraz sami vidíte, že on ma naozaj miluje a celý svoj život zasvätil mne. Ja som bol stále v jeho srdci na prvom mieste, nikdy nespravil žiadnu vážnu vec predtým, aby sa so mnou neporadil. Pre neho som ja Pánom a pre vás je pánom tento skazený svet.

Po otcovej reči sa štyria synovia už  nič viac nevypytovali.

Minne

5 responses to this post.

  1. Posted by Isia on 22. január 2013 at 20:34

    Veľmi pekné Minne. Len…tak na okraj…aj tá nedeľná návšteva, ak je z čistého srdca stáva sa vhodnou rovnako, ako všetky ostatné návštevy…

    Odpovedať

    • Posted by nitram on 23. január 2013 at 13:58

      PS: a ještě… pohodou prostoupený den… přeji Všem…🙂

    • Posted by lilah on 25. február 2013 at 22:06

      Dobrý večer Eva

      ako si tak čítam tento Váš komentár, zaujal ma, prebudil vo mne okrem čudovania, i zvedavosť ……
      V čom?
      uvažujem aké posolstvo ste ním a slovíčkam v nich chcela odovzdať?
      A aké ste sama sebe v skutočnosti aj odovzdala?

      Pekný a pokojný večer želám🙂 Vám a nielen Vám samozrejme …..🙂

  2. 🙂 Minne,

    spojilo sa mi to s touto pesničkou :

    Odpovedať

  3. Múdre a poučné podobenstvo…Mine ďakujem.😉

    Odpovedať

Pridaj komentár

