Život Sv. Terézie z Avily


Úryvky zo znamenitej autobiografickej knihy Sv. Terezie od Ježíše, Život, Karmelitánska spiritualita

Boh žije vo mne, pretože sa mi zdá nemožné, aby som sa dokázala zbaviť vlastnými silami toľkých zlých skutkov a návykov v tak krátkom čase. Buď velebený Pán, ktorý ma oslobodil odo mňa samej! Sotva som sa začala vyhýbať príležitostiam a venovať sa viac modlitbe, Pán ma začal zahŕňať priazňou svojich milostí, akoby mi ich dával a nečakal, až ich moja vôľa príjme. Povzniesol ma takmer do bežného stavu modlitby kľudu a niekedy aj do modlitby spojenia, ktorá trvala dlho. Keďže však za týchto dní boli odhalené ženy, ktoré diabol oklamal veľkými ilúziami (2), začala som dostávať strach, zvlášť pre veľkú sladkosť a slasti, ktoré som zakúšala a ktorým som často nemohla uniknúť, aj keď som bola skalopevne presvedčená, zvlášt počas modlitby, že pochádzali od Boha, pretože som z nich vychádzala polepšená a omnoho silnejšia. Sotva som sa však rozptýlila, vracali sa mi obavy a pochyby, že diabol by mi chcel vnuknúť, že je to dobrá vec potlačiť činnosť rozumu, a tak sa okradnúť o rozjímavú modlitbu;  tým mi potom zabrániť, aby som myslela na utrpenie Pána a užívala si inteligencie: to sa mi zdalo veľmi škodlivé aj skrz malé svetlo, ktoré som mala.

(2) Autorka tu robí zrejme narážku na Magdalénu z Kríža, ktorá sa stala smutne známou medzi všetkými vizionárkami tej doby. Vstúpila do kláštora klarisiek v Cordobe a skoro nato začala udivovať zázrakmi Španielsko proroctvami a všemožnými odpoveďami. Predpovedala napríklad uväznenie Františka I., vyplienenie Ríma… Počas veľkých sviatkov sa nechávala vidieť, ako sa vznáša nad zemou a drží v rukách rozkošné dieťa, zatiaľčo jej vlasy očividne rástli, takže ju zahaľovali až po päty. Cisárovia, kráľovia a kráľovne súperili o jej priazeň; Izabela Portugalská  si priala, aby požehnala prvé plienky budúceho Filipa II. “Avšak nešťastná rehoľnica,” píše Ribadeneira,” mala tajný styk s diablom a skrývala dušu za zbožnou tvárou, život tajnosťami svojej komôrky, a zločiny kúzlami jej pekelného spiklenca.” Našťastie sa spamätala. Dobrovoľne sa vyznala zo všetkého a bola prepustená z kláštora. Skončila svoje dni v zabudnutí. Táto udalosť vzbudila taký rozruch, že sa nie je čo diviť, ak svätica a všetci jej súčastníci mali živé obavy z klamov a diabolských kúziel.

Jedného dňa som bola v oratóriu plná úzkostí a obav o svoju budúcnosť, otvorila som knihu, ktorú mi sám Boh musel dáť do rúk a čítala som úryvok zo svätého Pavla: “Boh je nadmieru verný a nedovolí, aby diabol oklamal tých, ktorí ho milujú.” Tieto slová mi dali veľa útechy.

Viedol ma takým spôsobom (spovedník – duchovný vodca), že sa mi zdalo, že stávam celkou inou. Akou je to veľkou vecou správne pochopiť dušu. Doporučoval mi, aby som rozjímala každý deň o jednom bode utrpenia Pána a snažila sa z toho načerpať úžitok a aby som sa nikdy nevzdiaľovala od Kristovej ľudskej podstaty.

Znovu sa vo mne začala rodiť láska k najsvätejšej ľudskej podstate Krista. Ten dobrý Boží služobník, u ktorého som sa spovedala, mi povedal, že trochu pokánia mi nemôže uškodiť a že snáď Pán mi preto posiela toľko chorôb, lebo som ich nekonala.

Človek sa usiluje o spojenie s Bohom, nahovára si, že nasleduje rady Krista, ktorý bol zahrnutý potupami a krivdami, a zároveň si chce uchovať vlastnú česť a vlastnú dobrú povesť. Nie, to sú príliš rozdielne cesty a tak sa nikdy nedôjde k cieľu, pretože Boh sa spája len s dušami, ktoré sa zapierajú a nemajú strach stratiť vlastné práva.

Mnoho ďalších poučných myšlienok čitateľ nájde v tejto:

Zdroj: Sv. Terezie od Ježíše, Život, Karmelitánska spiritualita

 

2 responses to this post.

  1. Prišli sme do zboru, kde nám všetci začali podávať ruky a s radosťou nás vítali, ako keby ma už poznali, bol to nezabudnuteľný okamžik! Začali sa chvály a potom začal pastor kázať. O čom bola kázeň už presne neviem, ale viem, že všetko čo rozprával bolo pre mňa. Bolo to Božie Slovo, ktoré vo mne začalo pracovať, nikdy ma kázeň takto nezaujala. Doslova som hltala každé Slovo čo vyšlo z jeho úst a úplne som sa s tým stotožnila aj keď som Bibliu nikdy poriadne nečítala. Vedela som, že mu mám veriť, že to čo rozpráva je pravda a pre mňa život!

    Odpovedať

    • Posted by lilah on 3. máj 2013 at 16:15

      Dobrý deň Katryn

      to čo ste prežila, bola prítomná chvíľa, alebo lepšie povedané, bola ste v zdroji
      v Čírom Ja …. alebo inak, dotkol sa vás, priamo vášho srdca Boh
      preto sa prosím nesnažte mysľou analyzovať prečo ste ju prežívala ….
      pracujte na preciťovaní prítomnosti a takto sa budete cítiť neustále …..

      pekný zvyšok dňa želám Katryn, vám a nie len Vám🙂

Pridaj komentár

