Od meditácie ku kontemplácii.


Začiatočníci v hľadaní Boha by mali meditovať, robiť úkony a premietacie cvičenia pomocou obrazotvornosti. V tomto stave je pre dušu nutné, aby sa jej dala úloha k meditácii a premietaniu a je pre ňu vhodné, aby sama konala vnútorné úkony a využívala chuť v duchovných veciach, pretože ak živí žiadosť s chuťou po duchovných veciach, vykorení sa chuť na veci zmyslové a prestanú ju tešiť veci tohto veku.

Ak je však už žiadosť trochu nasýtená a zvyknutá do istej miery na veci ducha, s istou silou a vytrvalosťou, potom začne Boh, ako sa hovorí, dušu odstavovať od prsa a privádzať ju do stavu kontemplácie, čo sa u niektorých osôb stáva veľmi skoro, hlavne u rehoľníkov, pretože popreli svetské veci a tak v kratšej dobe prispôsobia Bohu svoju myseľ a žiadostivosť a prejdú vo svojom cvičení k duchu a Boh ho v nich takto opracováva. Je to vtedy, keď ustanú úkony premietania a meditácie vlastnej duše, prestanú prvotné zmyslové príjemnosti a vrúcnosti a duša už nemôže premietať ako predtým, ani nenachádza nič, o čo by sa zmysel oprel. Ten zostáva vo vyprahlosti, pretože sa jeho náplň zmenila v duchovnú a na ňu zmysel nestačí.

A pretože duša môže prirodzene konať svoje úkony iba prostredníctvom zmyslov, plynie z toho, že konateľom v tomto stave je Boh a duša je len pasívna. Preto sa chová ako ten, ktorý iba prijíma a v kom sa niečo robí a Boh je ten, kto dáva a kto je činný. Dáva jej duchovné dobrá v kontemplácii, ktorá je poznatkom a božskou láskou zároveň, to znamená láskyplným poznatkom bez toho, aby si duša užívala svoje prirodzené úkony a premietanie, pretože sa im nemôže venovať ako predtým.

V tomto stave sa nesmú tejto duši dávať úlohy, aby meditovala alebo robila iné podobné cvičenia, pretože by sa tým prekážalo hlavnému činiteľovi, ktorým je  Boh, ktorý postupuje tajne a kľudne, vlieva duši múdrosť a láskyplné poznanie. Preto duša musí postupovať len s láskyplným uvedomovaním si Boha a musí sa v tomto štádiu vývoja preto chovať pasívne, bez toho, aby sa o niečo snažila na vlastnú päsť, s jednoduchým láskyplným uvedomením, ako keď niekto pozorne a s láskou otvorí oči.

Myšlienky prevzaté z knihy: Sv. Ján z Kríža, Živý plameň lásky

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: