Pýtajte sa Krista…


Keď nám dal Boh svojho Syna, ktorý je Jeho Slovo, a On nemá iné (slovo), povedal nám všetko raz a navždy v tomto jedinom Slove a nemá už, čo by hovoril.

A toto je zmysel oného výroku, ktorým Pavel chcel prehovoriť židov, aby odložili niekdajšie spôsoby konania s bohom Mojžišovho zákona a upreli oči len na Krista: “To, čo kedysi hovoril Boh našim otcom skrz prorokov mnohými spôsobmi, vám v týchto dňoch povedal všetko naraz vo svojom Synovi.” Tým dáva apoštol na vysvetlenie, že Boh akoby onemel a už nemá, čo by hovoril, pretože to, čo kedysi hovoril po častiach k prorokom, povedal už v celku, keď nám dal Všetko, čiže svojho Syna.

Preto, ak by sa dnes chcel niekto pýtať Boha, alebo si priať nejaké videnie alebo zjavenie, nielen by jednal pošetile, ale urážal by Boha, pretože by neupieral oči úplne na Krista a vyžadoval by niečo iné, alebo nejakú novotu.

Boh by mu odpovedal takto: “Ak som ti už povedal všetko vo svojom Slove, ktorým je môj Syn a nemám iné, čo ti môžem teraz povedať alebo zjaviť, čo by bolo viac než toto? Upri zrak len na Neho, pretože v Ňom som ti zjavil a povedal všetko a v Ňom nájdeš ešte viac, než si žiadaš a praješ. Hoci žiadaš čiastočný rozhovor a čiastočné zjavenie, ak uprieš na Neho zrak, nájdeš ich v celku, pretože On je celé moje rozprávanie a odpoveď, a celé moje videnie a celé moje zjavenie. Už som vám to povedal, odpovedal, prejavil a odhalil, keď som vám Ho dal ako Brata, Spoločníka a Učiteľa, Výkupné a Odmenu. Pretože odo dňa, keď som zostúpil so svojim Duchom na Neho na hore Tábor a prehlásil: “Toto je môj milovaný Syn, v ňom sa mi zaľúbilo, Jeho počúvajte”, odtiahol som ruku od všetkých spôsobov poučovaní a odpovedí a odovzdal som ich Jemu. Počúvajte Jeho, pretože už nemám čo zjaviť, ani čo oznamovať. Pretože keď som predtým hovoril, sľuboval som Krista, a keď sa ma pýtali, týkali sa dotazy žiadostí o Krista a nádeje v Neho, v ktorom malo prísť všetko dobro, ako to teraz ukazuje celé učenie evanjelistov a apoštolov. Ak by si chcel, aby som ti objasnil niektoré tajné veci alebo prípady, zapozeraj sa na Neho a nájdeš najskrytejšie tajomstvá a múdrosť a Božie divy, ktoré sú v Ňom ukryté, ako vraví môj apoštol: V Ňom sú skryté všetky poklady múdrosti a poznania Boha.”

V hodinu, kedy Kristus povedal na kríži: “Je dokonané” a keď naposledy vydýchol, skončili nielen tieto spôsoby (komunikácie s Bohom), ale aj všetky ostatné obrady a rituály Starého zákona. A tak vo všetkom sa máme nechať viesť iba zákonom Krista.

Zdroj: Sv. Jan od Kříže, VÝSTUP NA HORU KARMEL

Pridaj komentár

