“Nezabiješ” alebo “nezavraždíš”?


Šríla Prabhupáda sa rozpráva v stredisku Haré Krišna hnutia v Paríži s kardinálom Jeanom Daniélouom.

Šríla Prabhupáda: Ježiš Kristus povedal: „Nezabiješ.” Prečo sa teda toľko kresťanov zamestnáva zabíjaním zvierat?

Kardinál Danielou: V kresťanstve je zaiste zabíjanie zakázané, ale my veríme, že medzi človekom a zvieraťom je rozdiel. Ľudský život je posvätný, pretože človek bol stvorený podľa obrazu Božieho. Preto je zabíjanie ľudí zakázané.

Šríla Prabhupáda: Ale v Biblii sa nehovorí: „Nezabiješ ľudské bytosti.” Prikázanie je všeobecné: „Nezabiješ.”

Kardinál Danielou: Zabíjanie zvierat je nutné, aby mal človek čo jesť.

Šríla Prabhupáda: Nie. Ľudia môžu jesť obilniny, zeleninu, ovocie a mlieko.

Kardinál Danielou: Žiadne mäso?

Šríla Prabhupáda: Nie. Ľudia nie sú stvorení na jedenie mäsa. Tiger nepríde a nezožerie vaše ovocie. Jemu predurčenou potravou je mäso. No ľudskou potravou je zelenina, ovocie, obilniny a mliečne výrobky. Ako teda môžete hovoriť, že zabíjať zvieratá nie je hriech?

Kardinál Danielou: Veríme, že je to otázka motivácie. Ak ide o zabíjanie zvierat kvôli potrave, na zahnanie hladu, potom je opodstatnené.

Šríla Prabhupáda: Ale zamyslite sa: krava nám dáva mlieko. Preto je našou matkou. Súhlasíte?

Kardinál Danielou: Áno, zaiste.

Šríla Prabhupáda: Ak je krava našou matkou, ako môžete podporovať jej zabíjanie? Zoberiete si od nej mlieko, a keď už viac nedojí, podrežete jej hrdlo. Je to ľudské? V Indii sa mäsožravým ľuďom odporúča, aby zabíjali nižšie zvieratá, napr. kozy, prasce a dokonca aj vodné byvoly, ale zabíjanie kráv je najväčší hriech. Keď kážeme vedomie Krišnu, žiadame ľudí, aby nejedli nijaké mäso, a moji žiaci túto zásadu prísne dodržujú. Ale ak niekto musí za istých okolností jesť mäso, mal by jesť mäso niektorých nižších zvierat. Nezabíjajte kravy. Najdôležitejšie v ľudskom živote je pochopiť, kto je Boh, a milovať Ho. Ale dokiaľ páchate hriechy, nikdy nebudete schopní porozumieť Bohu — nehovoriac o láske k Nemu.

Kardinál Danielou: Nemyslím, že by toto bola najdôležitejšia vec. Najdôležitejšie je milovať Boha. Praktické prikázania v jednotlivých náboženstvách sa od seba líšia.

Šríla Prabhupáda: V Biblii je praktické prikázanie: „Nezabiješ.” Takže keď zabíjate kravy, je to hriech.

Kardinál Danielou: Boh hovorí Indom, že zabíjanie nie je správne, a hovorí to aj židom.

Šríla Prabhupáda: Nie, nie. Ježiš Kristus učil: „Nezabiješ.” Prečo to prekrúcate tak, ako sa to hodí vám?

Kardinál Danielou: Ale Ježiš dovolil obetovať posvätného baránka.

Šríla Prabhupáda: Nikdy však nezaložil bitúnky.

Kardinál Danielou (smeje sa): To nie, ale jedol mäso.

Šríla Prabhupáda: Keď je núdza o potravu, môže človek jesť mäso, aby neumrel od hladu. To je niečo iné. Ale najväčší hriech je udržiavať bitúnky len kvôli uspokojeniu jazyka. Vlastne ani nie je možné vytvoriť ľudskú spoločnosť, kým táto krutá činnosť úplne neprestane. Aj keď zabíjanie zvierat môže byť niekedy nutné na zachovanie života, kravu, našu matku, by sme mali ušetriť. To je obyčajná slušnosť. V našom hnutí nedovoľujeme nijaké zabíjanie. Krišna hovorí: „Zelenina, ovocie, mlieko a obilniny by mi mali byť obetované s láskou.” Jeme len jedlo obetované Krišnovi, prasádam. Stromy nám dávajú množstvo rozličného ovocia, ale stromy nemusíme kvôli tomu zabíjať. Je isté, že jedna živá bytosť slúži ako potrava inej živej bytosti, ale to neznamená, že kvôli jedlu môžete zabiť svoju matku. Kravy sú nevinné; dávajú nám mlieko. Vy prijmete mlieko, a potom kravu zabijete na bitúnku. To je hriech.

Oddaný: Šríla Prabhupáda, v kresťanstve je dovolené jesť mäso, lebo nižšie živočíšne druhy vraj nemajú dušu ako ľudia.

Šríla Prabhupáda: To je nezmysel. Najprv musíme pochopiť prítomnosť duše v tele. Potom uvidíme, či sa duša nachádza iba v ľudskom tele a v tele kravy nie. Aké iné vlastnosti má krava ako človek? Ak nájdeme odlišné znaky, môžeme povedať, že zvieratá nemajú dušu. Ale keď vidíme, že zvieratá a ľudia majú rovnaké sklony, ako môžeme tvrdiť, že zvieratá nemajú dušu? Všeobecným znakom je to, že zvieratá jedia i vy jete; zvieratá spia i vy spíte; zvieratá sa pária a aj vy máte pohlavný styk; zvieratá sa bránia i vy sa bránite. Kde je rozdiel?

Kardinál Danielou: Pripúšťame, že zvieratá môžu mať rovnaký typ biologickej existencie ako človek, ale nemajú dušu. Veríme, že duša znamená ľudská duša.

Šríla Prabhupáda: Lenže Bhagavad-gítá hovorí: „Duša sa nachádza vo všetkých živočíšnych druhoch.” Telo je ako odev. Vy máte čierne šaty a ja mám oranžové. Ale pod odevom ste vy, človek, a ja som tiež človek. Podobne telá rôznych živočíchov sú ako rôzne druhy oblečenia. Existuje 8 400 000 živočíšnych druhov čiže oblekov, ale v každom z nich je duša, čiastočka Boha. Predstavme si, že niekto má dvoch synov, ktorí nemajú rovnaké postavenie. Jeden je advokát a druhý je robotník; otec však obidvoch synov uznáva za svojich. Nerobí rozdiel, že jeden syn je právnik, a preto je dôležitý, a druhý syn — robotník — nie je dôležitý. Keby jeho nadaný syn povedal: „Milý otec, môj brat je zbytočný, zabime ho a zjedzme,” dovolí to otec?

Kardinál Danielou: Určite nie. Lenže ťažko môžeme pripustiť, že všetok život je časťou života Boha. Medzi ľudským životom a životom zvierat je veľký rozdiel.

Šríla Prabhupáda: Rozdiel je v tom, aké má kto vyvinuté vedomie. Človek má vyvinuté vedomie. Strom nemá také vyvinuté vedomie, ale to neznamená, že strom nemá dušu. Keď zotnete strom, on neprotestuje. Vlastne protestuje, ale len veľmi málo. V Indii zostrojil vedec Džagadiš Candra Bose prístroj, ktorý zaznamenával, že rastliny a stromy cítia bolesť, keď ich odrezávajú. Keď chce niekto zabiť zviera, môžeme vidieť, ako sa bráni, ako kričí, aké hrôzostrašné zvuky vydáva. Takže je to otázka úrovne vedomia, ale duša je vo všetkých živých bytostiach.

Kardinál Danielou: Z metafyzického hľadiska je život človeka posvätný. Ľudská bytosť premýšľa na vyššej úrovni ako zvieratá.

Šríla Prabhupáda: Na akej vyššej úrovni? Zvieratá jedia, aby sa udržali pri živote, a vy jete, aby ste žili. Krava je trávu na poli a človek je mäso z obrovských bitúnkov vybavených modernými prístrojmi. To, že máte moderné stroje a odporné výjavy na bitúnkoch, zatiaľ čo zvieratá jedia len trávu, ešte neznamená, že ste na vyššej úrovni a že len vo vašom tele je duša a v tele zvieraťa nie je. To nie je logické. Vidíme, že zvieratá i ľudia majú rovnaké životné potreby.

Kardinál Danielou: Ale iba ľudia sa zaoberajú metafyzickými otázkami a zmyslom života.

Šríla Prabhupáda: Áno. Metafyzicky by ste teda mali zistiť, prečo veríte, že zvieratá nemajú dušu — to je metafyzika. To je dobre, ak sa zaoberáte metafyzikou. Ale ak uvažujete ako zviera, na čo vám je metafyzika? Metafyzika znamená „nadzmyslový”, inými slovami „duchovný”. Krišna hovorí v Bhagavad-gíte: „V každej živej bytosti je duša.” To je metafyzické chápanie. Buď prijmete ako metafyzické Krišnovo učenie, alebo budete musieť prijať ako metafyziku názor nejakého blázna. Ktoré učenie prijmete?

Kardinál Danielou: Ale prečo Boh stvoril zvieratá, ktoré požierajú iné zvieratá? Zdá sa, že tu je nejaká chybička.

Šírila Prabhupáda: Nie, to nie je chyba. Boh je velmi milosrdný. Keď chcete jesť mäso, umožní vám to. Boh vám dá tigrie telo, aby ste mohli slobodne žrať mäso. „Prečo by ste mali stavať bitúnky? Dám vám tesáky a pazúry. Teraz žerte!” Ľudí, ktorí jedia mäso, čaká taký trest. V budúcom živote z nich budú tigre, vlci, mačky a psi — aby dostali lepšiu príležitosť na jedenie mäsa.

Zdroj: Vedecké poznanie duše, Swámi Prabhupáda

25 responses to this post.

  1. velmi zaujimavy pohlad hmmhm

    Odpovedať

  2. Posted by lilah on 6. jún 2011 at 18:41

    veľmi, veľmi zaujímavý článok … uvažujem o ňom už od rána .. minne díkes zaň, troška ma núti podumať nad vecami ktoré sú síce normálne ale len preto sú normálne, že ľudstvo sa nechalo rokmi zotročiť a dovolilo si nemať vlastný názor ..

    pekný podvečer prajem všetkým🙂

    Odpovedať

  3. Posted by nitram on 7. jún 2011 at 09:10

    ano v mnohém jsem ve schodě Šírila Prabhupáda, však poslední odstavec jest pouhým výkřikem do tmy…🙂

    *Šírila Prabhupáda: Nie, to nie je chyba. Boh je velmi milosrdný. Keď chcete jesť mäso, umožní vám to. Boh vám dá tigrie telo, aby ste mohli slobodne žrať mäso. „Prečo by ste mali stavať bitúnky? Dám vám tesáky a pazúry. Teraz žerte!” Ľudí, ktorí jedia mäso, čaká taký trest. V budúcom živote z nich budú tigre, vlci, mačky a psi — aby dostali lepšiu príležitosť na jedenie mäsa.*

    Duchovní světy říše přírody, říše živočišné a lidské jsou vzájemně provázány, nejsou tedy rozděleny, přesto jsou jejich základní složky odděleny. Tak jako z duchovní říše rostlinné, nepřechází jednotlivé složky v říši zvířací a naopak, nepřechází zvířecí složky duše do tělesných schránek lidských, či naopak. Ano lidé mohou svými zvýřecími pudy klesnout, až na samotné dno vlastní pudovosti, a mnohdy tak i činí, dokonce v mnohém je chování lidských jedinců i horší než zvířecí. Kdy podléhají svým neukojitelným egům, vytvářejí přebytky(nadprodukci)nejen potravinovou, kterou nejsou schopni spotřebovat a tuto poté mnohdy vyhazují jako nepotřebný odpad. Proto taktéž vládne na zemi nevyrovnanost a nepoměr, protože na jedné straně, kde se plýtvá , je zde nutný vyvažovací prvek strádání.
    Jde vlastně o plýtvání energiemi.

    Je jen na lidstvu, na každém jedinci, kdy prozře a pochopí…🙂

    zdravím krásný den a slunce v duši Všem…🙂

    Odpovedať

    • Posted by nrayn on 12. júl 2011 at 11:26

      Odkial cerpas, ze nemozes klesnut do inej “rise”? Vies to aj nejak podlozit dat do toho nejaku logiku? Lebo napisal si svoj nazor to je fajn ale je to nazor..nic viac..a prezentujes to ako fakt.

    • Posted by nitram on 12. júl 2011 at 15:16

      nač potřebujete důkazy…?
      osvícený nepotřebuje důkazů, ví…🙂

    • Posted by lilah on 12. júl 2011 at 21:40

      ach jooo, nrayn … zasa chceš logiku? zasa chceš dôkazy? … TY si dôkaz! to ti nestačí?

  4. Posted by Rajka on 8. jún 2011 at 00:26

    Tak ja s nazormi v tomto clanku nesuhlasim. Nemyslim tym, ze by som bola za zabijanie zvierat, ale nazvat kravu matkou, pretoze pijem od nej mlieko, to je totalna hlupost. Snad niekedy krava porodila cloveka? Ludia piju mlieko aj kozie, ovcie a tavie. A preco ich nenazyva matkami? Mimochodom, v cine ludia nepiju mlieko, iba kojenci materske.
    Ked chce clovek jest maso, podla Š.P. dostane telo dravca. Ked budem jest zeleninu, bude zo mna koza? A ked budem jest zrno, bude zo mna sliepka? Medzi clovekom a zivocichmi a rastlinami je velky rozdiel, pretoze clovek ma vytvorenych ovela viac tiel a preto sa nemoze reinkarnovat do nizsich foriem zivota. Moze byt ,,potrestany” tak, ze sa reinkarnuje do postihnuteho tela, alebo do zlych zivotnych podmienok.
    A preco Boh vymyslel dravcov? Pre regulaciu bylinozravcov. Keby nebolo dravcov, bylinozravce by sa tak rozmnozili, ze by ,,zozrali celu planetu”. Bylinozravce reguluju rastliny. Hmyz opeluje rastliny, ale je potravou pre vtaky ., ktore ich reguluju. Vtaky su tiez regilovane dravcami. A dravce sa tak rychlo nerozmnozuju, aby sa premnozili. Cele je to tak fascinujuce, ako vsetko so vsetkym suvisi, ziva aj neziva priroda, je to obrovske, a FUNGUJE TO.

    Len ja mam nepodareneho chlapa a malo penazi.😛

    Este k meritu: idealne by bolo, keby ludia zili z prany. Su taki jedinci, ktori to dokazu. Ale aj to bude.😀

    Odpovedať

    • Posted by nrayn on 12. júl 2011 at 11:32

      Ludia maju ovela viac tiel? vies vobec aky je rozdiel medzi telom a dusou? dusa v ludskom tele je clovek. Dusa v zcieracom tele je napr. krava atd. To su len obaly. Dusa ostava a podla ponatia ktore vyvinula a podla tuzby a vedomoa ktore ma, dostava adekvatny obal v ktorom sa moze realizovat.

  5. Posted by nitram on 8. jún 2011 at 18:24

    Dobrý podvečer Rajka…🙂
    *ale nazvat kravu matkou, pretoze pijem od nej mlieko, to je totalna hlupost*

    Rajka uvědomte si tam odkud pochází Šríla Prabhupáda, je kráva posvátným zvířetem a je uctívána, obdobně jako v jiných kulturách byla uctívána jiná zvířata… třeba slunce, opice, had…
    v kapitalistických zemích je krom Ježíše, ve větší míře uctíváno “zlaté tele ekonomiky”, které je masově řízeno spotřebou (čím větší spotřeba, tím větší tele, více obžerství, nevraživosti, nevědomosti)
    takový je prostě současný stav a je pouze na nás, dokážeme-li se tomuto diktátu vzepřít a nenásledovat jej… slepě jako ovce, které ve své nevědomosti, kráčí za ovčákem, který sám ve své píše a nevědomosti vede ovce na teritoriální území vlků…🙂

    *Len ja mam nepodareneho chlapa a malo penazi. *
    fuj, za tuhle větu by jste zasloužila 25… na holou… od svého muže…🙂
    vím , že jste to myslela ze srandy … ale přec, každému je dáno přesně tolik, kolik ve svém životě potřebuje, aby došel dílčího poznání…🙂

    *idealne by bolo, keby ludia zili z prany. Su taki jedinci, ktori to dokazu. Ale aj to bude. *
    máte pravdu, z vlastní zkušenosti vím, že čím je člověk energeticky pročištěnějším, tím potřebuje méně hmotné potravy ke svému udržení životaschopnosti, protože dokáže čerpat životodárnou energii i jinými způsoby…🙂

    Odpovedať

  6. Posted by Rajka on 8. jún 2011 at 22:27

    Dobry vecer nitram.
    Dakujem za Vase nazory. Tiez zareagujem.
    Viem, ze v roznych kulturach uctievaju rozne zvierata. Ale ludia na vysokej duchovnej urovni by to mali inak chapat. Dnes sa ludia zaujimaju o vychodne nabozenstva, meditacie, joga, mantry a.p., lebo veria, ze tym skor dojdu k osvieteniu. Tie nabozenstva su tu uz niekolko tisic rokov. A ti ludia nie a nie byt osvietenymi. Clovek sa moze dostat akurat tak na astralnu alebo mentalnu uroven, ale to sa moze stat hocikomu aj spontanne (ako aj kedysi mne). Takze niekde je asi chyba. Teraz citam Slovansko- Arijské Védy. Je to velmi zaujimave. Uvidim, co mi to da.

    To s tym mojim muzom a peniazmi… myslela som to polozartom, polovazne, lebo to chapem, ale aj ma to trocu stve, ved som predsa len obycajny clovek. 😀
    Nebojim sa priznat, ze to celkom nezvladam, lebo je to pravda. Ale chcem to zmenit a pracujem na sebe.😀

    Odpovedať

    • Posted by nitram on 9. jún 2011 at 06:38

      Dobrý den Rajka,
      určitě jste si všimla, že mi vypadlo v textu, který jsem psal slovo “božstva” a text aby dával smysl, měl znít takto:
      “v jiných kulturách byla uctívána jiná božstva a zvířata… třeba slunce, opice, had…”🙂
      no a tak je to s námi se všemi jsme prostě nedokonalí, ale snažíme se dokonalosti přiblížit, což je povznášející pocit…🙂

      *Ale ludia na vysokej duchovnej urovni by to mali inak chapat.*
      mám dojem, že rozhovor Šríla Prabhupáda je z roku 1975…
      jedno vím, že ani křesťanští, či katoličtí kněží nejsou v mnohém plně vědomými bytostmi…🙂
      jinak by již dávno lidem říkali nezkreslenou pravdu, ale to by se mohlo stát, že by přišli o svůj vliv a požitky, kterých se jim dostává…🙂

      *Dnes sa ludia zaujimaju o vychodne nabozenstva, meditacie, joga, mantry a.p., lebo veria, ze tym skor dojdu k osvieteniu.*
      i tím , že počnou mnozí cvičit jógu, nebo odříkavat mantry, jsou nuceni spomaliti svůj životní běh, uzavřít se více do sebe, a tím jsou poté i schopni více naslouchat svému nitru, což je velmi důležité k sebepoznávání – vědomému poznávání stvořeného…🙂

      *Clovek sa moze dostat akurat tak na astralnu, alebo mentalnu uroven, ale to sa moze stat hocikomu aj spontanne (ako aj kedysi mne)Takze niekde je asi chyba.*
      neřekl bych, vše se děje postupně(i vaše tzv. spontální dílčí probuzení jak říkáte) je dobře “načasované”, nyní se nacházíme v období, kdy je umožněn duchovní růst všem bytostem v opravdu doposud nevídaném rozsahu…🙂

      *To s tym mojim muzom a peniazmi… myslela som to polozartom, polovazne, lebo to chapem, ale aj ma to trocu stve, ved som predsa len obycajny clovek.*
      plně Vás chápu Rajka, jsem též lidským tvorem…🙂
      na vzdory karmě(osudu), kterou odžíváte z Vás cítím optizmus a naději, což je základem zdárné práce na vlastním nitru, která posléze vede ke zlepšení životních podmínek nejen sebe sama, ale taktéž okolí…🙂

      nejen Vám Rajka, přeji slunce v duši… a pohodový den…🙂

    • Posted by nrayn on 12. júl 2011 at 11:37

      Problem je v tom, ze na to, aby clovek dosiahol osvietenie, oslobodenie, alebo skutocnu duchovnu sebarealizaciu, nestaci sa o to “zaujimat”. Musis sa ZAUJIMAT IBA O TO.

    • Posted by nitram on 12. júl 2011 at 15:24

      *na to, aby clovek dosiahol osvietenie, oslobodenie, alebo skutocnu duchovnu sebarealizaciu, nestaci sa o to “zaujimat”. Musis sa ZAUJIMAT IBA O TO.*

      nrayn, a z toho musu je poté smus, který váží víc než hnůj…🙂
      planeta je smusy zamořena, že se dýchat nedá,
      stačí prostě být…🙂

    • Posted by lilah on 12. júl 2011 at 21:44

      nrayn? … Musis sa ZAUJIMAT IBA O TO.

      tak… O ČO?

      a prečo musíš? musieť = nútiť sa = nezmysel … nie je možné potom to či TO dosiahnuť🙂

  7. Posted by Beata on 9. jún 2011 at 13:02

    Veľmi pekný článok Minne, ale v Biblii sa hovorí o viacerých prikázaniach, nielen o “nezabiješ”. Hovorí sa vo Védach aj o napr. “nepožiadaš manželku blížneho svojho ani ničoho, čo jeho je” alebo “nenarušíš manželstvo” ?

    Odpovedať

    • Beata,
      samozrejme, tam je to ešte prísnejšie, lebo im farár, ako splnomocnenec Boha, neodpustí cudzoložstvo. Veľa kresťanov si myslí, že môžu všetko porušovať, lebo po spovedi je im všetko odpustené, tak prečo nehrešiť? Ale pravý kresťan tak nerozmýšľa, nenechá sa oklamať a preto nehreší.

    • Posted by lilah on 11. jún 2011 at 08:36

      spoliehať sa na milosrdenstvo božie je jeden zo smrteľných hriechov predsa …. tak to učí biblia a prikázania ( pokiaľ som to ešte nezabudla z mojich kresťanských čias🙂 ) … veriť niečomu tak ako veriť prikázaniam, a pritom ich ešte aj porušovať, je maximálne hlupe ….

      nemyslím si, žee to ľudia robia naozaj vedomo, lebo ak by mali vedomosť, ako to funguje báli by sa dýchať, nie to ešte žiť … bežný človek navštevujúci kostolík, skôr akosi alibisticky očakáva, že bude pochopený a od pochopenia je iba krôčik k odpusteniu čohokolvek … myslím, že v tomto cirkev spravila chybu ak nazývala boha otcom, a nás jeho dietkami atd … to potom evokuje v ľudoch pocit, že aj také dieťa, aj keed je neskučne nespratné je jeho a ja ho mám tak rado a odpustím mu všetko …. vela omylov vytvorila práve cirkev …

      ak by obyča. človek chápal ako to je len s myšlienkou, ako funguje energia atd isto by bolo na svete viac ticha ale zároven aj pokoja a spokojnnosti ….
      v tomto kontexte má aj výrok lukáša …. nevýjdeš odtialto pokial nezaplatíš do posledného haliera úplne iný rozmer a význam …. kto hovorí že s to bude diať v tomto živote? ( čas predsa neexist, je to relatívny pojjem …. ) … kto hovorí že to musí byť len o zlých skutkoch? je to predsa o energii ktorú sme do čohokolvek vložili a tá je predsa neutrálna, len na seba balí ako gula rutiaca sa z kopca to čo je jej podobné …

      preto súhlasím s článkom a aj s vyjadrením v že krava je moja matka, preetože ak viem že všetko stvorilo Všetko ( boh) tak nie je o čom …. prečo by somm sa mala povyšovať nad iné tvorenie len preto že som človek? ( akoniec koncov rada by som vedela ako mňa vníma taká krava … ako vyzeráme my, prečo chodíme po dvoch a nie štyroch, prečo jeme také nepochopitelné veci, ked najlepšie máme predsa pod nosom atd …🙂 ) … a ak by chcel niekto oponovať no preto že som človek atd … ánno, ak si človek a ak si nadradený, ukáž to, … ukáž to láskou … prýšťiacou z vnutra srdca …

      prosto byť sám sebou … taký aký sme, nič viac nič menej …🙂

      krásny dník prajem

    • Posted by nrayn on 12. júl 2011 at 11:39

      Ano hovori. Staci si precitat napr. Manuov zakonnik o.i.

  8. Posted by Rajka on 9. jún 2011 at 23:41

    Lukáš 12/59:,, Hovorím ti: Nevyjdeš odtiaľto, kým nezaplatíš do ostatného haliera.”
    To znamena, ze ani jeden zly skutok nezostane nepotrestany. Co zasejes, to zoznes.
    Spoved nepomoze. Jedine odcinenie dobrymi skutkami moze zmiernit trest.

    Odpovedať

    • Dobrá karma neneguje zlú karmu. Vracia sa tak isto dobrá ako aj zlá karma. Iba v duchovnom svete sú všetky bytosti neomylné. Tu v hmotnom sú zas všetky bytosti omylné a preto by mali čo najskôr vyvinúť snahu vymaniť sa z hmotného sveta.

      Inteligentný človek pokorne príjme následky svojich činov a ďalej sa snaží vyvinúť úsilie na pochopenie Boha a povahu duchovných a hmotných vecí.

    • Posted by nrayn on 12. júl 2011 at 11:42

      Groover suhlas. Este ale dodam, ze nasledky karmy je mozne zmiernit alebo uplne spalit, ked sa odovzdame vnutornej duchovnej energii a teda zacneme s cistou oddanou sluzbou – bhakti yoga.

  9. Posted by askja on 10. august 2011 at 12:23

    Dakujem za zaujimave nazory.
    Mam taky zvlastny pocit, ze nejake navonok sa prejavujuce nabozenske skupiny ci rozne duchovne pripadne myslienkove hnutia mne osobne nepostacuju uz. Citim potrebu priameho napojenia sa a priameho poznania. V hlave mi viri mnoho myslienok, aj ked skor by som to nazval pocitmi. Zda sa mi, akoby sme casto, tak ako oni kritizovani farizeji a zakonnici, ulpievali na dodrziavani nejakych noriem, sablon ci pravidiel. Pre nejaky dobry pocit duchovneho rastu, napredovania, pripadne vlastnej dobroty. Casto mi riesenie mnohych navonok fundamentalnych otazok pripada ako sen o zachranovani velryb a pritom doma pod nosom mam zachranovat nieco, co pre velrybu nevidim. Hovori sa o nezabijani zvierat o nejedeni masa. Citim, ze to je len par kuskov mozaiky, nie je to obraz sam. Ja citim ,ze nejest maso nestaci. Tu na tomto svete citim, ze kazdy moj krok, dych, myslienka je tvorenie karmy. Akosi som tu uviazol. Tu na tomto svete, tu v tomto tele. Ved kolko stebiel obilia – zivych sa zozne, kolko zrn – tiez s tuzbou vyrast v novy klas sa pomelie, aby som sa chlebom nasytil. Od masa k obiliu prejst a zjemnit sa a potom uz len pranou sa zivit a tyzby a pudy nezivit az nakoniec sa spat navratim? Dlha je to cesta a pomaly sa obzory odkryvaju. Ono sprofanovane slovo Laska je pre mna riesenim.

    Odpovedať

  10. Posted by Rado V. on 12. august 2011 at 02:25

    pre Lilah:
    …nemyslím si, žee to ľudia robia naozaj vedomo, lebo ak by mali vedomosť, ako to funguje báli by sa dýchať, nie to ešte žiť … bežný človek navštevujúci kostolík, skôr akosi alibisticky očakáva, že bude pochopený a od pochopenia je iba krôčik k odpusteniu čohokolvek … myslím, že v tomto cirkev spravila chybu ak nazývala boha otcom, a nás jeho dietkami atd … to potom evokuje v ľudoch pocit, že aj také dieťa, aj keed je neskučne nespratné je jeho a ja ho mám tak rado a odpustím mu všetko …. vela omylov vytvorila práve cirkev …

    ak by obyča. človek chápal ako to je len s myšlienkou, ako funguje energia atd isto by bolo na svete viac ticha ale zároven aj pokoja a spokojnnosti ….
    v tomto kontexte má aj výrok lukáša …. nevýjdeš odtialto pokial nezaplatíš do posledného haliera úplne iný rozmer a význam …. kto hovorí že s to bude diať v tomto živote? ( čas predsa neexist, je to relatívny pojjem …. ) … kto hovorí že to musí byť len o zlých skutkoch? je to predsa o energii ktorú sme do čohokolvek vložili a tá je predsa neutrálna, len na seba balí ako gula rutiaca sa z kopca to čo je jej podobné …

    Nedá mi nereagovať.Keby si vedela ako funguje všetko po smrti,tak uznáš,že je Boh Náš Otec.On nikoho nesúdi,to my po príchode súdime sami seba……….Keby nás súdil hocikto iný,tak by to bola brnkačka.Všetky pocity,čo si zažila preberieš,precítiš!!!!!!A naozaj si za všetko zaplatíme,ale tu na zemi.Ak konáme zlé,ešte horšie sa nám vráti,za dobro,budeme odmenený…………..Sleduj osudy ľudí a uvidíš väzbu ako všetko zo všetkým súvisí.Ako ak ti niekto ubližuje,ako sa mu to vráti.Ak by ťa niekto zbil,nemusíš ho zbiť ty,dostane dvakrát takú bitku od niekoho úplne iného a silnejšieho.Netraba bažiť po pomste,lebo jeho skutky si ho sami nájdu.No a na hierarchiu postavenia najlepšie zodpovedá kniha GENEZIS.Ale všetko už bolo veľakrát povedané,či napísane,len objavujete objavené.Je to smiešny rozhovor,lebo keby si videla a pocítila ako sa žije v Indii,či susedných štátoch ,tak je to v ich stave úplná banalita,lebo sa sami k sebe správajú horšie ako k dobytku.Otec ak nemá veno pre dcéru,tak ju radšej zabije,či zmrzačí a vyhodí na ulicu,nech si ide po žobraní,ak sa nepodvolíš mužovi,obleje ti tvár kyselinou,žijú v kastovom systéme,takže ak sa narodíš v nižšej triede nikdy nebudeš patriť do vyššej aj keby si vychodila najlepšie školy sveta a mala milióny,si proste z nižšej kasty a menej cenná,ale kto má na svete nejakú merateľnú hodnotu,kto nad kým vyniká??????A keď si tak žijú v láske prečo majú toľko vojen,takú silnú armádu,prečo sú výdavky na soc.systém na minime.No a keď sme my pre nich taký vrahovia prečo toľko humanitárnych organizácií im pomáha.Na ich biede postavila Matka Tereza svoj chrám slávy svojimi skutkami.Takže netreba nikoho súdiť za to čo a ako robí,lebo každý žijeme ináč,na inom mieste,za iných okolností a za všetko zlé si zaplatíme ,či dobré prilepšíme tu na tomto svete a čím sme horší,alebo lepší,podľa toho si vytvárame onu pomyselnú neexistujúcu karmu.To je moja skúsenosť zaplatená smrťou a návratom.Žime tak, aby sme vedeli hocikedy opustiť tento svet a neodsudzovali sa za to ,že jeden zje kravu a druhý šalát:-) Pokojný deň.R

    Odpovedať

    • Posted by lilah on 12. august 2011 at 08:34

      Rado V🙂

      mno,🙂 …. ďakujem Rado V

      pokojný deň aj tebe a nielen tebe samozrejme

  11. Posted by BedarikNitra on 2. december 2015 at 23:00

    nadradenost a namyslenost ide ruka v ruke zo zahubou, dakujme matke krave a otcu Bohu za to malo, nevystavujme sa, ze vieme viac ako niekto iny, alebo ini, ziadna dusa neexistuje, je to len akoze ako ked jezisko nosi darceky pod stromcek, ale psst. nikomu ani slovo.

    Odpovedať

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: