Śrīmad Bhāgavatam – úryvky 2 (spev 8, 9)


1. Veľké osobnosti takmer vždy súhlasia s tým, že budú dobrovoľne trpieť kvôli utrpeniu obyčajných ľudí. To je dokonalá metóda uctievania Najvyššieho Pána, osobnosti Božstva, ktorý je prítomný v srdci každého.

2. Najvyšší Pán povedal: Môj milý, ani súhrn všetkého, čo sa nachádza v troch svetoch a je príjemné zmyslom, nemôže uspokojiť toho, kto svoje zmysly nedokáže ovládať.

3. Človek by sa mal uspokojiť s tým, čo získa na základe svojich minulých činov, pretože nespokojnosť nemôže nikdy priniesť šťastie. Ten, kto sa neovláda, nebude šťastný, ani keby bol vlastnil celé tri svety.

4. Hmotná existencia je príčinou nespokojnosti s napĺňaním chtivých túžob a získavaním viac a viac peňazí. To vedie k pokračovaniu hmotného života, doprevádzaného opakovaným rodením a smrťou. Ten, kto sa však uspokojí s tým, čo získa riadením osudu, je spôsobilý pre vyslobodenie sa z hmotnej existencie.

5. Najvyšší Pán, Osobnosť Božstva, povedal: Môj milý Pán Brahma, pochabý človek pod vplyvom hmotného bohatstva zhlúpne a stratí rozum. Potom nemá úctu k nikomu v troch svetoch a vzdoruje i Moje autorite. Prejavím mu teda zvláštnu priazeň tým, že mu najprv vezmem všetok majetok.

6. Najvyšší Pán, Osobnosť Božstva, povedal: „Som celkom ovládaný svojimi oddanými. Nie som v žiadnom prípade nezávislý. Keďže moji oddaní sú zbavení všetkých hmotných túžob,  sídlim výhradne v ich srdciach. Nielen Môj oddaný, ale aj oddaní môjho oddaného sú Mi veľmi drahí.“

7. „Čistí oddaní sa vzdávajú svojich domovov, manželiek, detí, príbuzných, bohatstva a dokonca aj svojich životov, len aby Mi mohli slúžiť, bez akejkoľvek túžby po zlepšení svojej hmotnej situácie v tomto alebo budúcom živote. Ako by som sa ich mohol teda zriecť?

8. „Čistý oddaný je stále v Mojom srdci a Ja som stále v srdci čistého oddaného.”

9. Ó Brahman, poradím ti, ako sa zachrániť. Prosím, počúvaj, čo ti poviem. Keď si napadol Maharaja Ambarisa, konal si sám proti sebe. Mal by si ísť okamžite za ním a nestrácať ani chvíľku. Ak niekto použije svoje takzvané magické sily proti Môjmu oddanému, ublíži to jemu samému. Uškodí len sám sebe a v žiadnom prípade tomu, na koho útočil.

Zdroj: Śrīmad Bhāgavatam (8 a 9 spev)

3 responses to this post.

  1. Posted by Rajka on 24. máj 2011 at 08:42

    Nechapem bod c.7. Podla neho cisty a oddany sa ma zrieknut manzelky a deti. Podla toho by sa ich mala zrieknut aj zena. (alebo zena nema narok na oddany zivot?/ Keby sa to rodicia rozhodli urobit, ked su deti male, kto by sa o ne postaral? Niekto cudzi? A co ked tych cudzich napadne to iste?
    Toto urobil aj sv. Peter, ze opustil zenu a deti, a isiel za Jezisom. Uz ako dieta som to nevedela pochopit. Keby tak urobila vacsina z osady, z coho by zili? Aj teraz su komunity tzv. ,,zobravych mnichov”, ktori sa vsetkeho vzdali, a ziju len z milodarov. To znamena, ze sa spoliehaju na tych ,,neuvedomelych”. A co ked sa nieco stane a vsetci ludia uveria, vzdaju sa vsetkeho majetku aj rodiny a tiez budu chciet zit z milodarov? Co bolo urobene, za chvilu sa preje a kto a z coho bude davat milodary? Moznoze ludia budu osvieteny a nebudu potrebovat hmotnu potravu. Ale o fyzicke telo sa treba aj inak starat. Ked sa ludia vzdaju domov, kto ich v zime prichyli a ponukne cise lozko? bez starostlivosti domy za par rokov schatraju. A male deti potrebuju aby ich niekto prebaloval, umyval a ucil ich. Podla mudrych knih sa clovek ma vzdat vsetkeho, aj sexu. Potom by sa prestali rodit deti a ludstvo by vymrelo. Duse by zili v inej dimenzii, ale tato Zem, dielo Bozie, by zostala bez ludi. K tomu to ma spiet?
    Ze to nieje mozne, aby sa vsetci ludia prebudili? Preco nie? Ved vsetci sme Bozie deti, kazdy ma v sebe tu Boziu iskricku, ktora ma moznost sa rozhoriet. Som z toho nejaka popletena.
    Podla Srimad Bhagavatam muz sa ma /bod c.7/ vzdat maczelky, deti, rodiny a majetku /aj ked dnes prevazuju chudobni/ a zacat trpiet preto, ze teraz trpi jeho rodina, ktoru nechal ,,na holickach”. /bod c.1/.

    Odpovedať

    • Ahoj Rajka🙂
      podľa mňa v tých textoch ide skôr o pripútanosť. Je pravda, že sa odporúča podľa tohto diela odísť od rodiny v päťdesiatke, alebo žiť tak od začiatku, ako žijú svätci, podľa vzoru Krista – bez rodiny, vlastne Jemu bol každý rodina a trpieť za ostatných.

      Lenže aj vtedy bola spoločnosť rozdelená na kasty a každý aj z nižšej kasty mohol byť pravým oddaným Najvyššieho Pána, nie iba mních žijúci osamote.

      Tu skôr ide o to, k čomu je človek pripútaný mysľou (za tou myšlienkou sa veľa skrýva, nie iba jedna veta) – V skratke ide o to, či je človek mysľou pripútaný k Najvyššiemu Pánovi, Osobnosti Božstva a ostatné činnosti, ako aj starostlivosť o deti berie ako službu Bohu – alebo či ide o pripútanosť k tým deťom, manželovi a slúži im – či sa pripúta k nim a je závislý na nich, na rodinnom živote, majetku (vieme, aký je rozdiel “pravá láska” verzus “závislosť a žiarlivosť…” na inej sobe, čo ľudia zamieňajú s láskou). Lebo podľa tohto diela je dôležité to, komu mysľou slúžiš, pre koho to všetko robíš, či činnosti ľudia vykonávajú pre seba, pre vlastné uspokojenie, ako egoisti alebo pre Najvvyšieho, či jemu obetuješ svoje činnosti, jedlo a podobne (samozrejme má ísť o “zbožné” činnosti, nemôžeš napríklad mäso obetovať).

      Podľa týchto pravidiel sa aj človek poberá po smrti tam, k čomu bol pripútaný. Ak ostali v človeku závislosti, tak sa vracia so svojim životom tam, kde nájde tie činnosti, na ktorých je závislý. Ak je závislý iba na Bohu, tak sa odpútava od hmotného života a odchádza na duchovné planéty k Bohu.

      Ak človek odišiel od rodiny v pokročilom veku, tak urýchlil svoju odpútanosť, ktorú by inač zrejme v starých podmienkach života nestihol dosiahnuť pred smrťou alebo by to ani nedokázal a tak sa “narodil z Ducha”.

      Čiže chcel sa “narodiť znova” a v Jánovom Evanjeliu je to takto:
      3.3 Ježiš: Ak sa niekto nenarodí znova, nemôže uzrieť kráľovstvo Božie.
      3.5 Ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do kráľovstva Božieho. Čo sa narodilo z tela, je telo, a čo z sa narodilo z Ducha, je duch. Nediv sa, že som ti povedal, že sa vám treba narodiť znova.

  2. Posted by nrayn on 12. júl 2011 at 11:58

    Presne tak. Clovek ma dva druhy povinnosti. Jedna je svetska dharma a druha je vecna dharma alebo inak Sanatana dharma. Svetske povinnosti musia sledovat ciel oddanej sluzby. Pokial nie, tak musi rodinne zalozeny clovek smerovat k tomu, aby bola zaopatrena a v istom stadiu ju opustil. Pokial ale tam hmotna priputanost nie je, nie je ani dovod nic opustat. Manzelia maju spolocne robit duchovny pokrok a oddanu sluzbu. To je skutocny ciel.

    Odpovedať

Pridaj komentár

