Ako prestať fajčiť meditáciou


Osho: „Zabudnite na to. Nesnažte sa vôbec prestať s fajčením. Pokúste sa to radšej pochopiť. Nabudúce si z toho urobte meditáciu.“ „Meditáciu z fajčenia?“ „Áno. Keď môžu adepti zenu urobiť meditáciu z pitia čaju a zmeniť ho v obrad, tak prečo nie? Fajčenie ako meditácia môže byť nádherné“. Začalo ho to zaujímať. „Čo to hovoríte?“ Ožil. „Meditácia? Nemôžem sa dočkať.“

„Robte jednu vec. Keď si beriete škatuľku cigariet z vrecka, robte to pomaly. Vychutnávajte to, neponáhľajte sa. Buďte vedomý, bdelý. Vyťahujte škatuľku pomaly, úplne bdelo. Potom úplne bdelo a pomaly vyberte z škatuľky cigaretu – nie v náhlivosti ako predtým, nevedome, mechanicky. Potom poklepte cigaretou na škatuľku – ale veľmi bdelo. Načúvajte zvuku rovnako, ako adepti zenu načúvajú spevu samovaru a vreniu čaju … a tá vôňa! Potom vychutnajte vôňu cigarety a jej krásu …“ „Čože, krásu?“ „Áno, je krásna. Tabak je rovnako božský, ako všetko ostatné.“ „Čože? Vy žartujete?“ „Nie, nežartujem.“ Aj keď žartujem, nežartujem. Som veľmi vážny. „Teraz ju vložte do úst, s plným vedomím, a s rovnako plným vedomím ju zapáľte. Vychutnajte každý úkon, každý i ten najmenší, rozdeľte ho na čo najviac malých úkonov, takže budete stále bdelejší. Potom si dajte prvý šluk – Boží dar v podobe dymu. Jedlo je Boží dar. Všetko je Boží dar, prečo nie dym? Naplňte si zhlboka pľúca – to je pránájáma. Dávam vám novú jógu pre tento vek! Potom vypustite dym, uvoľnite sa, ďalší šluk – a stále veľmi pomaly. Keď to zvládnete, budete veľmi prekvapený. Čoskoro pochopíte, aká hlúposť je fajčenie. Nie preto, že druhí povedali, že je to hlúposť, že je to zlé. Vy to uvidíte. A toto videnie nebude záležitosťou intelektu. Vyjde z celej vašej bytosti; bude to videnie precítené celou vašou bytosťou. A jedného dňa, ak sa fajčenia zbavíte, tak sa ho zbavíte, ak budete pokračovať, budete pokračovať. Vôbec sa nad tým nebudete vzrušovať.“

Po troch mesiacoch prišiel a povedal: „Ono to prestalo.“ Odpovedal som mu: „A teraz to skúste aj s ostatným.“ To je to tajomstvo, odautomatizujte sa. Keď kráčate, kráčajte pomaly, vedome. Keď sa dívate, dívajte sa pozorne a uvidíte stromy také zelené, ako ešte nikdy a ruže tak rúžové, ako ešte doposiaľ nie. Počúvajte! Niekto rozpráva. Šepká: počúvajte, počúvajte pozorne. Keď hovoríte, hovorte pozorne. Nech je všetka vaša činnosť vedomá, odautomatizovaná.

Autor: Osho

34 responses to this post.

  1. Všimol som si, že väčšina ste fajčiari, tak som si spomenul na túto meditáciu🙂

    Odpovedať

    • Posted by Beata on 15. apríl 2010 at 22:42

      😀 väčšina, až na mňa… pre nás, nefajčiarov, by si mohol nejakú inú meditáciu😀

    • Beata, z toho posledného odseku sa dá spraviť meditácia na všetko. Proste byť plne pri vedomí a vnímať všetko, čo sa deje vôkol – ako piješ čaj, ako spievajú vtáky a nesmieš si vpúšťať do vedomia pri tom otravné myšlienky, ktoré nás stále terorizujú. Musíme byť sami sebe pánom. Alebo cvičenia – chcem sa smiať, tak sa smejem. Chcem byť šťastná, tak som šťastná – a pritom sa pokúšam navodiť si stav šťastia – a žiadna myšlienka ťa nesmie zlomiť.

    • Posted by moonica on 16. apríl 2010 at 12:10

      ja tiež nie som aktívny fajčiar, ale niekedy nemám možnosť vyhnúť sa pasívnemu fajčeniu🙂

  2. Posted by valery on 15. apríl 2010 at 23:41

    Veľmi pekné, Minne. Ja nefajčím ale skúsim to na niečom inom. Potom Ti dám vedieť🙂

    Odpovedať

    • Valery,
      len to neskúšaj pri káve, ak ju nechceš stratiť zo svojho života🙂
      Ja som to raz vyskúšal pri presse a normálne mi nechutilo😦
      preto to radšej neskúšam na káve, lebo to je jediný môj rituál, čo mám – pitie kávy dva krát denne 🙂

  3. Posted by valery on 16. apríl 2010 at 00:18

    Ďakujem za radu. Kávičku ja veľmi ľúbim🙂

    Odpovedať

  4. Posted by Rajka on 16. apríl 2010 at 10:20

    Minne
    ,,Vsimol som si, se väcsina ste fajciari” Podla coho?😛
    Osho je dobry, niekolko jeho knih som precitala.Tu metodu som skusala, ale nemala som trpezlivost. Mozno coskoro pride cas.😛

    Odpovedať

    • Posted by aatina on 17. apríl 2010 at 11:40

      no, ozaj, podľa čoho si to všimol?…naše písmená majú asi žltšiu farbu…hihihi 😀

  5. Posted by isia on 16. apríl 2010 at 11:26

    😛 no…skúsila som a musím povedať, že mi z tej cigarety ostalo zle😛 Takže Minne, díky za článok.

    Odpovedať

    • Posted by lilah on 16. apríl 2010 at 12:54

      isia, ty fajčíš? no toto🙂, že som tu sama neni taká hriešnica na tom blogu. no idem skúšať, ked to ty hovoríš cmuuuk

    • Posted by isia on 16. apríl 2010 at 13:17

      Lilah,

      prajem príjemný zážitok😛 , ale pozor, lebo ťa môže až natiahnuť. Konečne poriadna odvykačka😛 .

      Tak sme teda dve, čo znepríjemňujú ľuďom život dymom🙂 . Ale i tak nás majú dúfam radi…:P

    • Posted by lilah on 17. apríl 2010 at 18:21

      no ja teba mám rada určite. ostatný🙂, neviem. no okrem mojich detí, viem ešte o jednej osôbke, ktorá ma má rada, tak naozaj.

      jo a dneskaj sa na to chystám celý deň, že toto urobím, normálne sa teším na to ako si to vychutnám.
      a ak ma natiahne,🙂, no čo už. aspoň budem vedieť ako sa cíti bulimička. xi. drž palce.

    • Posted by moonica on 17. apríl 2010 at 19:18

      isia,
      aj ja Ťa mám rada a samozrejme nič na tom nezmení ani prípadné pokračovanie v tom indiánskom zvyku páliť burinku iba na jednom konci😉

    • Posted by isia on 17. apríl 2010 at 19:53

      😛😛😛 …díky moc dievčence😛😛😛

    • Isia, pridávam sa😛 Každý má svoje “muchy”😛😆

  6. Cigareta – páchnuca vňať buriny, ktorá má na
    jednom konci oheň a na druhom blázna…🙂

    Odpovedať

    • Posted by aatina on 17. apríl 2010 at 11:39

      hahahahahaha…schuti som sa zasmiala…a to ja fajčím už pekných pár rokov 😦

    • Posted by lilah on 17. apríl 2010 at 18:23

      ten tvoj suchý humor, mi normálne chýba. hahahahha, koťuha.🙂

  7. Posted by garunna on 19. apríl 2010 at 21:48

    na margo posledneho odstavca mi napadlo, preto je podla mna v oblube u mladych ludi marihuana, vsetko robite vedome🙂 skoda len ze nechcu pochopit ze to je prirodzeny stav ktory je dosiahnutelny…

    Odpovedať

  8. Posted by nrayn on 20. apríl 2010 at 13:48

    So zlozvykmi sa nedá skončiť pomocou odhodlania, ale iba vďaka poznaniu.
    Kto nedodržiava 4 regulácie ( žiadne omamné látky, žiadne mäso, hazard a nedovolený sex ), tomu nie je sprístupnený skoro žiaden duchovný pokrok.

    Odpovedať

    • Posted by lilah on 21. apríl 2010 at 22:33

      no vitaj nrayn,🙂, a poznanie vzniká z čoho? nie z odhodlania po poznaní?🙂

    • nrayn😆 na to aby si spoznal, musíš najprv vyskúšať…😆😆😆 Ľahké je hrať sa na hrdinu, keď sa niekto dekuje pred všetkými nástrahami, aby nebol zvedený…😉 Ľahké je vzdať sa niečoho, čo ani nepoznáš…🙂 Nemyslíš?

    • Posted by lilah on 22. apríl 2010 at 00:03

      white 82, toto furt melem celý čas. život treba žiť, a nie sa pred ním dekovať. … žiaľ, je veľa takých ako nrayn.🙂, radšej sa zdekujú, ako sa postavia čelom. Po nejakom čase sa ten problém vráti a my dostaneme takú šupu do tváre, že ani nestihneme pípnuť.🙂,
      presne tak, jedine cez prežité sa dá niečo hodnotiť, inak je to len o slovách.🙂,🙂,🙂

      pre informáciu, nerozprávam o NIKOM konkrétnom, aby tu znova nedošlo k nedorozumeniu.

    • Lilah, tak je to veru🙂 (a aké nedorozumenie???🙂 )

    • Posted by Rajka on 22. apríl 2010 at 06:59

      nrayn
      Omyl. Jezis jedol mäso (ryby) a pil vino.😛

    • Posted by lilah on 22. apríl 2010 at 08:58

      white 82, slniečko, veď ste ma tu skoro ukameňovali minule🙂,🙂,🙂 za to, že som si dovolila mať svoj názor🙂

      ako zlatinko, stojka ti už ide? či máš v pohotovosti aj telefón keby predsa niečo?🙂

    • ale však na ten tvoj názor som vyslovila môj názor… to nebolo kameňovanie… bolo to len vyslovenie nesúhlasu🙂 a to sa smie, či nie???🙂

      So stojkou som sa ešte neskamarátila😆 Musíme si najprv pripiť a potykať…

    • Posted by lilah on 22. apríl 2010 at 12:25

      white, ja ju tiež skúšala, no katastrofa. , to presne môj muž dobehol, že mamička, ty chceš dom zbúrať?🙂,🙂,🙂

    • Posted by Narayan on 18. jún 2010 at 17:29

      white82, čo ty o mne vieš….😉 Určite nie som jeden z tých, kto sa vyhýba pred nástrahami. Mám toho prežitého dosť. Tak si nedomýšľaj, lebo nič iné tu od teba ani nevidím, len špekulácie, čo ty vieš, čo som si ja prežil, a čo nie, a čomu sa vyhýbam, a čomu nie. Najskôr rozmýšľaj, a potom píš.

    • Posted by lilah on 18. jún 2010 at 21:41

      ufff, white , si vyvolená😯 ujo nrayn vie aj žmurknúť😀😀😀

      toto normálne nerozdýcham😀😀😀😀

  9. Posted by Groover on 21. apríl 2010 at 21:18

    Tak toto ma prekvapilo Oo Vychutnat si cigaretu a potom prestat. Ja som este nefajcil ale urcite na tom nieco bude ked sa tak lahko vytvory zavyslost. Osho je typek😛

    Inac celkova filozofia tohto blogu ma nejak pritahuje. Dnes mam proste iskru mozno mi to do buducich tizdnov da este nieco naviac🙂

    Odpovedať

    • Posted by lilah on 21. apríl 2010 at 23:37

      groover, to je fakt skvelé, citujem: Tak toto ma prekvapilo, Oo Vychutnať si cigaretu a potom prestať.🙂

      to mi príde z tohoto uhla pohľadu viac ako zaujímavé🙂, no dlhé roky sa to učíš a pak si to máš raz vychutnať a prestať?🙂 z tohoto pohľadu je Osho fakt týpek.🙂,🙂,🙂

  10. Posted by monika on 18. august 2011 at 10:58

    ja si myslim ze na tom nieco bude… pokial to nebudeme robit automaticky ale naozaj sa pri pomalom fajceni chtiac nechtiac zamyslime, pridte to same..myslim ze ucinnejsie je to hlavne preto, ze na to prideme sami, neprestavame na zaklade niecieho priania, poziadaviek spolocnosti alebo vedomosti ake je to nezdrave..( co je ale aj kopu inych veci )..ale zo skusenosti a poznania ze to nechcem.. ci?😀

    Odpovedať

Pridaj komentár

