Prečo nejem mäso.


Ničenie našej planéty.

Zvieratá, ktorých mäso zjedia ľudia, vyžadujú 90% celkového krmiva celej planéty, ktoré im dávame k udržaniu ich metabolizmu. Keby sme sami jedli rastliny, obilniny, strukoviny, atď., ktorými kŕmime zvieratá, uživilo by sa 10 krát viac ľudí, ako doposiaľ.

Také veľké množstvo zvierat určených pre spotrebu človeka produkuje veľké množstvo výkalov a to má katastrofálne ekologické následky. Prevažne sa vyvážajú na pole a tam ničia pôdu, rôzne druhy rastlín a zvierat a otravujú pitnú vodu nitrátom, ťažkými kovmi, minerálmi. Plyny čpavku ničia lesy.

Vyrubujú sa lesy kvôli získavaniu ďalšej pôdy pre chov dobytka.

Koľko poľnohospodárskych strojov sa musí na tieto účely vyrobiť a koľko spotrebujú nafty, oleja, pneumatík, ropy…?

Zvieratá majú dušu a prežívajú emócie.

Pociťujú bolesť nielen fyzickú, ale aj psychickú: bolesť pri odluke, túžbu po domove, smútok, pochybnosť, beznádej, obavy a hnev.

Ak je zviera nasilu zatvorené v priestore, nikto mu nevysvetlí, ako zajatému človeku,  že ešte bude dlho žiť, alebo čo sa s ním bude diať, preto dlhodobo prežíva stres.

Zvieratám sa do stravy primiešavajú antibiotiká a hormóny, ktoré končia v ľudskom tele, hlavne v pečeni.

Násilie

Kto je mäso, podieľa sa na násilí. Násilie plodí iba násilie.

Povieme: „Veď aj zvieratá sa medzi sebou zabíjajú a pojedajú.“ Lenže človek má možnosť voľby, ale zvieratá možnosť voľby nemajú. Zviera, ako mäsožravec, nemôže byť našim morálnym vzorom, pretože sa živí iným zvieraťom.

Všetkým je jasné, že kde tečie krv, tam začína ťažká karma. Nechcime sa zaťažovať novým utrpením.

Výroky prominentov

George Bernard Shaw, básnik: „Zvieratá sú moji priatelia a mojich priateľov nejem. Muž mojej duchovnej potencie neje mŕtvolu. Pokiaľ ľudia budú zvieratá trápiť, trýzniť a zabíjať, budeme mať vojny. Ako môžeme na Zemi očakávať nejaké ideálne stavy, keď sme živými hrobmi zabitých zvierat?”

Rudolf Steiner, zakladateľ antropozofie, duchovný učiteľ: Rastlinnej strave vďačí človek za možnosť pochopiť veľké duchovné súvislosti, ktoré pozdvihujú a povznášajú nad predsudky, vyvierajúce z obmedzenosti malého „Ja“.

Tolstoj, spisovateľ, básnik: Pokiaľ človek vážne a úprimne hľadá morálnu cestu, potom prvé, čoho sa má vzdať, je mäsitá strava, ktorá okrem podnecovania náruživosti je celkom nemorálna, pretože podporuje čin priečiaci sa morálke – vraždu, a pretože ju vyžaduje iba labužníctvo a pažravosť.

Niektoré myšienky sú prevzaté z knihy „Proč nejím maso“, Helmut F. Kaplan.

Súvisiaci článok

48 responses to this post.

  1. Posted by Beata on 26. február 2010 at 19:54

    …oj Minne, zaujímavý článok na zamyslenie… ja tak zbožňujem prírodný kurací rezeň s broskyňou a zapekaným syrom🙂

    Odpovedať

    • Mne je jedno, čo zjem, len nech to zasyti telo🙂. Hlavne nech je to mudro skombinovane –
      1. obilnina, syr, zelenina, (alebo strukovina miesto obilniny)
      2. obilnia ovocie,
      3. pseno, ovocie, cokolada, orechy🙂
      tuky a cukor je všade

  2. Posted by Groover on 27. február 2010 at 01:15

    Ten Jelen tomu polovnikovi fajne nalozil😀😀

    Odpovedať

  3. Posted by nrayn on 27. február 2010 at 12:49

    Pekný článok. Ľudia, ktorí jedia mäso nemôžu čakať nič dobré ani v tomto, ani v budúcom živote.

    Odpovedať

    • Ale môžu to stále zmeniť, volá sa to slobodná vôľa – voľba.

    • Posted by nrayn on 27. február 2010 at 22:22

      to áno, ale keď sa ti nahromadí veľa zlej karmy, tak to nestihneš zvrátiť, a budeš si to musieť odžiť..

    • To je pravda, nie všetko sa dá stihnúť. Niekedy je neskoro.

    • Ja to beriem tak, či je jedenie mäsa iba labužníctvo, alebo či je to pre záchranu zdravia. Ak je vážny dôvod, ktorý by obhájil jedenie mäsa, tak si myslím, že sa to nepočíta do zlej karmy. Ale to už nechám na Boha, on je spravodlivý a ja nikoho súdiť nemôžem a nebudem. Každý sa môže rozhodnúť sám.

    • Posted by nrayn on 27. február 2010 at 22:35

      Záchranu zdravia? Nebuď smiešny, to sú trápne výhovorky. Človek, ktorému záleží na zdraví poprvé neje mäso, a po druhé si vyberá, čo bude jesť. Keď ti chýba železo, tak ho máš nedostatok, TO JE TVOJ PROBLÉM, s mäsom to nemá nič spoločné, lebo je X potravín, ktoré obsahujú viac železa ako mäso. Mne nechýba železo, nechýba mi nič, môj krvný obraz je dokonalý a mäso som nevidel ani nepamatáááám..🙂 Jediný dôvod na jedenie mäsa spomínajú Védy, je ten, keď nemáš jesť čo iné, resp. umrel by si od hladu keby si to mäso nejedol.

    • Ale nie každý zvládne zmenu zo dňa na deň. Mal by najprv prejsť iba na kuracinu a postupne znižovať dávky na napr. 2-3 týždenne. Potom raz týždenne. Nie každý organizmus dokáže z ničoho nič využiť živiny z celkom iných potravín. Organizmus sa vie prispôsobiť, ale nie šokom, neviem či každý to zvládne.

    • Posted by nrayn on 27. február 2010 at 23:15

      Ja si myslím, že to zvládne každý..ale whatever. Tak nech sa odvykne, princíp ostáva rovnaký, docieliť, aby si nemusel jesť žiadne mäso, či to docieliš hneď alebo za pol roka to je jedno už, ide o to spraviť ten krok. Tak keď si človek nie je istý, tak nech začne byť vegetarián a raz za týždeň nech si šupne trochu kuracieho bieleho mäsa so zeleninou..ale nie je to zapotreby..Keď je ale niekto dosť zničený už z mäsa, tak by mohol skúsiť niekoľkodenný pôst, alebo napríklad toto http://www.mwm.cz/clanek1.php?id=122&pjmeno=&kredit=&p1=‘,780,550

    • Ľanové semená, tekvicové a slnečnicové… sa dajú kúpiť v bio obchodoch a dávam ich aj do domáceho chleba vyrobeného v domácej pekárničke🙂 Ale dajú sa použiť v hocijakom jedle alebo jesť aj samostatne. Ja viem, ľudia nevedia, o čo prichádzajú, ale tak boli naučení – mäso a zemiaky, mäso a ryža alebo mäso a knedľa. Chlieb a šunka, saláma, alebo párky. 3 krát denne mäso, to je už vážne veľa.
      Zabudli na jedlá našich prarodičov – rezance s tvarohom, bryndzové halušky, tvarohové a lekvárové pirohy, palacinky, lokše, buchty na pare, chlieb s maslom a lekvárom, bobaľky s kapustou, makom, tvarohom, kapustica, zámeška, krupica, zahustené mliečne polievky s fazuľou, zemiakmi, kapustou atď. a všetky boli bezmäsité a sú super a dobre skombinované.

  4. Posted by Beata on 27. február 2010 at 23:44

    …mňam buchty na pare a bobaľky s kapustou…🙂🙂🙂

    Odpovedať

  5. Posted by jano on 28. február 2010 at 06:31

    myslim, ze to cislo nie je 10 ale 14x viac ludi

    Odpovedať

    • Je to možné, zdroj mojej štatistiky je niekoľko ročná a stále viac ničíme Zem kvôli produkcii lacného mäsa.

  6. Posted by nrayn on 3. marec 2010 at 21:44

  7. NEJEDZME MASO,POKIAL JE CAS… zachranime seba,planetu Zem,aj ostatne duse -zvierata.
    INTELIGENTNI LUDIA NEJEDIA TVORY ,KTORE MAJU OCI.
    Oci su zrkadlom duse!Preberte sa ludia !Ved matka Zem nam dava potravu ,nemusime byt masozravci!

    Odpovedať

    • dobrý článok Groover, ale ak som pozrel do tej diskuzie k článku, ach… Tí ľudia uveria každej profitujúcej reklame a stačí im jedna veta, ktorú niekde zachytia, hoci si ju neoveria a už sa dokážu vo svojom vnútri obhájiť, že mäso je nenahraditeľné. Veď to mäso vzniklo z rastlinnej stravy a v nej sú prvotné výživné látky, v mäse sú už energeticky spotrebované tie živiny, sú tam síce fyzicky, ale bez “života”, sú tam už dlhý čas po strávení prvotných živín. Keby aspoň priznali, že nie sú na to pripravení, alebo že sa boja, lebo si nie sú istí pravdou, tak to chápem.😦

    • Posted by Rajka on 3. máj 2010 at 23:42

      Vacsina ludi este nieje pripravena na to, aby nejedli maso. Ich tela este potrebuju prijimat adrenalinovu stravu, aby neochoreli. Popri duchovnom vyvoji zistia, ze uz im maso prestava chutit. Ja sice este maso jedavam, ale uz mi tak nechuti a nemusim ho mat casto. Pravdepodobne ho casom vypustim z jedalnicka. Ale nie preto,ze mi niekto bude tvrdit, ze ake je to zdrave alebo ze zachranim Zem, ale preto, ze to nebudem potrebovat.😛

    • Posted by isia on 4. máj 2010 at 09:23

      Rajka, úžasne si to vystihla!!! I ja to takto cítim. Nie je to o tom, kto nám čo povie, že by sme mali, alebo nemali robiť. Ide o to, ako to cítime a ako ide náš postupný vývoj.🙂

  8. Posted by Rajka on 4. máj 2010 at 14:46

    Neznasam prikazy a zakazy. (Myslim, ze v tom sa zhodneme takmer vsetci). Ked mi niekto nieco kazal urobit s tym ze ,,musim”, just som to neutobila, aj ked som povodne chcela. A ked sa tomu nedalo vyhnut, aspon som mu za chrbtom vyplazila jazyk.😛 To je ako ked poviete dietetu ,,neskoc do blata,” ono tam skoci. Keby ste mu blato nespomenuli, ale odviedli pozornost, ani by ho to nenapadlo.😀

    Odpovedať

    • 😀😀😀 nie si sama, radšej človek chce prekvapiť, ako niečo nasilu robiť pre niekoho

    • Posted by Groover on 4. máj 2010 at 19:14

      Podľa mňa je dobré mať autoritu ale keď už tak poriadnu😛

  9. Posted by Rajka on 4. máj 2010 at 14:59

    tak, tak😆

    Odpovedať

  10. Posted by lucindela on 6. júl 2010 at 11:54

    nikdy mi masko nejak extra nechutilo, asi az na par jedal… no uz asi dva roky masko nejem, niekedy ma prepadne neuveritelna chut na nieco nezdrave a masite a potom si hovorim ty nechces maso len chces nieco “hriesne” dobre a tak sa tomu snazim odolat. Preco som ho prestala jest? Netusim ci zavazili oci kazdeho ziveho tvora, ci to ze nedokazem zabit zviera vlastnymi rukami a zda sa mi nefer “najat” niekoho aby to urobil za mna a na moj stol sa uz doslal len “produkt”, ci preto ze jednoducho moje telo nemalo zaujem. No vzdy ked vidim nieco zive a krasne uvedomim si ze ho lubim az tak ze uprednostnim jeho zivot pred mojim zaludkom🙂 a ten pocit je na nezaplatenie.

    Odpovedať

    • Lucindela,
      Veď to je podľa mňa najlepší spôsob, akým si prestala jesť mäso. A to preto, že nevieš, prečo ho už neješ. Čo znamená, že tá nechuť, alebo dokonca odpor k jedeniu mäsa ide z tvojho vnútra. Nie je to pretvarka ani boj rozumu s tvojimi potrebami, zavislostami…
      K tomuto štádiu, dúfam, že raz dospeje každý človek, ak to stihne.

    • Posted by isia on 6. júl 2010 at 13:52

      🙂 … stihne, určite každý, to by nám Boh neubral ani minutku…😛 . Postupne všetci k jednému cieľu spejeme. A pomáhame si navzájom. A za to som vďačná!!!

    • Posted by nrayn on 14. júl 2010 at 22:44

      🙂 Väčšina “mäsožravcov” ti povie, že jedia mäso lebo im to “chutí”.. – Lenže mäso samo o sebe nemá žiadnu chuť :))

  11. Ale záleží na ľuďoch, nie na Bohu, či stihnú to ešte na Zemi. Čo ak nebudú chcieť? Aj naša Zem, ak by všetko bolo v poriadku, nebude večne obývateľná. Nakoniec ju aj tak pohltí naše slniečko. To vieme už zo strednej školy🙂. Čiže do cieľa dôjdu, ale z ktorej planéty, záleží na každom z nás.🙂

    Odpovedať

    • Posted by isia on 6. júl 2010 at 14:03

      Ale možnosť máme a to ma teší🙂 .Budem sa musieť poponáhľať😛 .

  12. Ved veľa k tomu netreba. Tebe stačí nad tým pomeditovat a predstaviť si, čo do seba davaš, z čoho to je vyrobené a ako by pokračoval život toho zvieratka, ak malo dobrý život, ak malo zlý život, tak čo všetko muselo prežiť to zvieratko, aby skončilo v tebe.
    Rastliny vytahuju zo zeme a slnka všetko potrebne pre ľudí a zvieratá, aby to bolo stravitelne pre zivočíšny druh. My tieto prvotne ziviny mame spracovavat vlastným telom a nie telom zvieraťa. Ak ich zvieratko spracuje, tak aj využije pre svoj vývoj. Tie ziviny v mäse sú už opotrebovane, druhotriedne a
    to nevravim o iných jemnejsich zložkach…

    Odpovedať

    • Posted by isia on 6. júl 2010 at 14:24

      Ja mäso nepapám. Ale v inom musím postíhať. Napríklad neznepríjemňovať život ľuďom a svojim pľúcam cigaretovým dymom.😛 A to je jeden z mnohooooo vecí😦 .

      Ale díky za radu. A ešte svoju vôľu použiť a o krôčik sa môžem posunúť.

    • Posted by lucindela on 6. júl 2010 at 18:07

      i tak nakoniec mozno zistime, ze nemusime jest😀 ved par ludi ktori zistili ze energia sa da ziskat inac ako jedlom uz po tejto uzasnej planete beha🙂 a su nasou inspiraciou🙂 tak sa tesim ze sa tam raz stretneme vsetci skor, ci neskor, sak miliarda rockou hore dole🙂

  13. Posted by Zdeňka on 7. júl 2010 at 11:47

    Nejem mäso 15 r. po prvom zasv. Mnohí píšu,že jedenie mäsa vyvoláva novú karmu a že mäso by malo hniť na cintoríne a nie v žalúdkoch ľudí. ale priznám sa,že mi nebráni hlboko vdychovať vôňu údenej slaninky a klobásky, no duchovná cesta má prednosť.

    Odpovedať

  14. Posted by misa on 11. október 2010 at 22:12

    nrayn “nebud smiesny,su to trapne vyhovorky “.
    Kazdy ma svoj nazor,tak hned nemusis urazat druhych,ked nezdielaju ten tvoj.
    Je mi jedno,kto tu je aky odbornik,myslim,ze za to,ze jem maso do pekla nepojdem,
    ludia su lovci uz od praveku a ten argument ,ze nezjedz nic,co ma oci,… Ved aj Jezis jedol ryby.
    Par ludi okolo mna chcelo vysadit maso koli roznym dovodom,ale kazdy mal potom problemy,aj ked sa snazili nahradzat ziviny. Mam na to svoj nazor,mozno ked mi prestane chutit,tak sa ho vzdam.

    Odpovedať

    • Posted by Narayan on 19. október 2010 at 23:41

      Každý má svoj názor, ale nie každého názor je správny. Myslíš si, že do pekla nepôjdeš. Máš právo na svoj názor. Ľudia sú od praveku zberači plodov. To, že Ježiš jedol ryby je otázne, tak isto ako celá Ježišova existencia, ktorá je viac opradená mýtmi ako nejakými faktami.
      Väčšina ľudí okolo mňa neje mäso X rokov, skupina ľudí nejedla nikdy mäso celý život, a sú v poriadku, a vyzerajú a cítia sa minimálne o 10-15 rokov mladšie ako zvyšok ich rovestníkov.

  15. Posted by andreas on 26. október 2010 at 15:38

    Ja v boha neverím ale vždy som si myslel že sme vedľa. A zachcelo sa mi plakať keď som videl tie veľké haly kde sú kurence natlačené ako sardinky a čakajú len na smrť. To mi ma uistilo v tom že my ako ľudia sme zabezpečili dokonalé násilie. Každú minútu, ba i každú sekundu nášho krátkeho života niekde vo veľkých mukoch a beznádeji trpí neskutočné množstvo zvierat a ľudí . Mnohé z nich sa pritom na svet nepýtalo avšak okamžite po narodení poznajú jedine krutosť. Či už sa jedná o zvieratko alebo o človeka. Ako som povedal neverím v boha a podobne, a je pre mňa dosť humorné všetko to okolo cirkve atď. Ale veľmi by som si prial aby bol. Aby to všetko skončil. Verím v silu prírody a spravodlivosť vesmíru. Verím a pevne dúfam že sa táto planéta vyhubí čo najskôr. Aby už nebolo zlo. Aby sa to všetko mohlo začať odznova a poriadne.

    Odpovedať

    • Andreas,
      pekne si to napísal a ani si si neuvedomil, že vlastne veríš v Boha, ak si napísal, že veríš v spravodlivosť vesmíru a silu prírody, lebo to je to isté. Ak vravíme o spravodlivosti vesmíru, hovoríme o duchovných zákonoch a niekto ich nazýva Božie zákony. Boh (Stvoriteľ) nie je osoba, ako si to niekto predstavuje, veď prečo je v Biblii napísané, že Boha nikto nikdy nevidel? …
      Si na dobrej ceste, lebo používaš srdce, prajem Ti veľa šťastia🙂

    • Posted by lucindela on 28. október 2010 at 20:26

      neverim v boha ako bytost osobu, pre mna je boh vesmir, priroda to co je okolo nas, to co sme my nazyvam to energiou no pouzivam aj slovo boh pretoze je tu tak “ustalene” cirkev a nabozenstva aj ked zdruzuju niektorych priemnych a mudrych ludi, su podla mna obmedzujuce, ci chcu alebo nie tvoria hranice, hranice medzi ludmi, na ich zaklade vznika diskriminacia… ci uz chcena alebo nechcena…

    • Posted by nrayn on 28. október 2010 at 22:42

      Prečo by Boh nebol osoba? Ty si osoba, ja som osoba..Prečo by bolo niečo v dôsledku, ale v príčine by to chýbalo? Čím sme my výnimoční, že máme vedomie? Aj mravce majú vedomie..A to, čo je napísané v Biblii, že Boha nikdy nikto nevidel, to je misinterpretácia, ale celkovo, brať Bibliu ako hodnoverný zdroj je na pováženie. V Hindských Védach sa Boh popisuje ako Najvyššia Božská Osobnosť. Védy sú pri tom najstaršie a pôvodné náboženstvo, z ktorého vznikli ostatné deviácie, medzi inými aj kresťanstvo.

    • Posted by lilah on 29. október 2010 at 15:37

      hi hi hi …. doreen virtue napísala v jednej knihe, že nechápe ako sa môžu ľudia stotožňovať s názorom, a spupne vyhlasovať: JA som BOH!!! … až pri tebe nrayn som pochopila ako to myslela … keď si sama odpovedala … že, je to podobné, ako keby o sebe Žila vyhlásila JA SOM TELO! …. ach jo …😀😀😀

    • Posted by nrayn on 29. október 2010 at 17:03

      lilah, väčšina ľudí pochopí to, čo som napísal, tak ako je to myslené, ale nájdu sa aj ombedzení ľudia ako ty, to je prirodzené.

    • Posted by lilah on 29. október 2010 at 17:16

      😀 … no, … vieš že si mi chýbal😉😀

    • Posted by lucindela on 2. december 2010 at 09:25

      zle som sa vyjadrila, neberiem boha ako deduska, ktory na nas hladi z oblakov (alebo z ineho miesta), ale ako energiu sucast vsetkeho, vsetko na seba nadvezuje a vsetko je pricinou a zaroven dosledkom niecoho a ak sa clovek prebudi, rozhodne moze byt aj bodkou a zarovn zaciatkom niecoho uplne ineho(ale to je uz len podla mojej logiky…)

    • Posted by Narayan on 2. december 2010 at 10:32

      no, ale tá energia má zvrchované vedomie, a to je Boh.

  16. Posted by andreas on 27. október 2010 at 15:48

    Ďakujem

    Odpovedať

Pridaj komentár

