Duchovné cvičenia


myselVeľa ľudí pracujúcich na svojom duchovnom vývoji sa sťažuje na nedostatok času na duchovné cvičenia.
Pritom si neuvedomujeme, že sme každú minútu skúšaní z duchovného spôsobu života, čo znamená, že naše duchovné cvičenia prevádzame v praxi, hoci si to neuvedomujeme. Ako je to možné?

Sebaovládanie.
Naše praktické cvičenia a skúšky pozostávajú aj z toho, akým spôsobom v konkrétnej chvíli zmýšľame, konáme a rozprávame. Akým spôsobom rozprávame o človeku, ako sa s ním bavíme, koľko sa smejeme, plačeme, klameme, ako ohovárame, ako milujeme a pod. Či znečisťujeme našu Zem, ako si upraceme byt a svoje okolie. Či ubližujeme aj iným stvoreniam, ktorí s nami žijú tento život. To všetko sa odráža na našom výzore, na našich chorobách, na našom osude (čo zasejeme, to zožneme) a pod. Ako hore, tak aj dole.
To znamená, že naše cvičenia nie sú iba tie, ktoré si odcvičíme pár minút denne v určitej polohe, ale cvičenia prebiehajú 24 hodín denne. Aj počas spánku človek pracuje na svojom duchovnom vývoji. Ak mu na tom záleží, tak počas spánku dostáva inštrukcie, upozornenia, pochvaly, odpovede na nezodpovedané otázky a pod. Takže nezabúdajme využiť každú minútu na to, aby sme na sebe s pozornosťou pracovali na svojom duchovnom vzostupe.

Ovládanie emócií.

Počas dňa sa môžeme naučiť ovládať svoje emócie. Vieme, že rôzne informácie, ktoré sa k nám počas dňa dostanú, s nami niečo zväčša spravia.  Buď pocítime strach alebo radosť alebo nenávisť, túžbu po pomste, smútok – proste podľa druhu informácie. Pocítime napríklad strach. Ak sa chceme zbaviť tohto druhu strachu, musíme ho najprv odhaliť a spoznať. Položíme si napríklad otázku: “ Čo sa so mnou deje?“ Potom hľadáme, kde sa nachádza tento pocit. Nájdeme ho napríklad v žalúdku a pomenujeme si ho – napr. strach, strach. Keď ho takto spoznáme a pomenujeme, on ustúpi. Keď sa nabudúce objaví tento pocit strachu, nájdeme ho a oslovíme napríklad takto: „Strach, strach, opäť si prišiel?“ Keď takto odhalíme tento vnútorný pocit, strach ustúpi alebo celkom zmizne. Hlavne si ho musíme uvedomiť. Podobne to robíme aj s ostatnými pocitmi, ktoré nás obťažujú.

Tréning dýchania.

Počas dňa si môžeme trénovať techniku dýchania. Málokto z ľudí správne dýcha a využíva tak svoje pľúca naplno.  Prvým pravidlom správneho dýchania je vedieť všetok vzduch vydýchnuť. Ak nevieme všetko vydýchnuť, ostáva nám neokysličený vzduch v pľúcach, ktorý nevieme tak nahradiť čerstvým vzduchom. Dýchanie si môžeme cvičiť v troch fázach nádychu a to tak, že najprv napĺňame vzduchom spodnú časť pľúc, potom hrudnú časť a nakoniec natlačíme vzduch až „pod ramená“. Dýchanie má byť plynulé a pomalé. Po výdychu môže byť kratučká pauza v dýchaní. Nadychujeme sa nosom tak, aby sme rozšírili trocha „nozdry“ a vzduch by mal prechádzať  vrchnou časťou nosa, kde sa nachádzajú receptory na príjem prány nachádzajúcej sa vo vzduchu.

Odporúčaná literatúra k téme Tréning dýchania: Pranajáma, Technika dechu, André Van Lysebeth

25 responses to this post.

  1. Posted by Ales on 7. december 2009 at 06:48

    yes, deep breathing, deep breathing, deep breathing.

    Odpovedať

  2. Posted by Beata on 27. január 2010 at 14:42

    Minne,nezorganizuješ u nás, vieš kde, nejaké skupinové stretnutia na duchovné cvičenia? Lebo len tak to čítať, to je iné, ako keď sa stretneme a zacvičíme si spolu🙂 Tak napríklad: ovládanie emócií. To skúšam už asi pár rôčkov a nefunguje to na 100%…

    Odpovedať

    • Beata,
      mohol by som ti dať kontakt na učiteľa Jogy. Má vytvorenú skupinu a robí to pravidelne niekoľko rokov. Môžeš mu zavolať na mobil, veľmi milý straší pán, aj astrolog, ak chceš niečo vedieť🙂 Čo ty na to? Pošlem emailom?

    • Ovladanie emocii suvisi s kontrolou nasej vedomej mysle🙂 Meditacie by mali pomoct myslim, ze minne ? (potom sa da ego kontrolovat vzdy)

    • Áno Aistar, meditácia nás povznáša.

    • Minne, aj ja by som mal otazku.🙂 Ako sa zbavit pocitu “obavy zo straty niecoho” ?

    • Posted by white82 on 21. marec 2010 at 17:16

      Aistar, vieš čo je spúšťačom tej obavy??? (ja som včera takýto jeden spúšťač odhalila a bola som dosť prekvapená, nemyslela som si, že tá situácia ma tak zmohla v detstve… tak som si aj poplakala😀 ) A keď som zistila tak som aj pochopila… Snáď už nebude robiť problém.

    • mozno viem, mozno nie, neviem ci viem🙂

    • Aistar,
      ak sa bojíš zo straty, tak si tú stratu privoláš, ak sa to týka iba teba, nie inej osoby. Keď sa ti podarí zbaviť závislosti na tom, čo nechceš stratiť, nebudeš sa obávať straty. – myslím, že hovoríš o nejakých nadprirodzených schopnostiach, ktoré si chceš uchovať, však?

    • Nie. Iba som momentalne totalne vyvedeny z nalady kedze niektory ludia maju v hlave tak neskutocny zmetok ze to je neskutocne daco……….. a na nadprirodzene schopnosti mozem kaslat…. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (z tohto komentu vyplyva ze mam neskutocne nervi, ale to iba tak pisem)

    • Posted by moonica on 22. marec 2010 at 07:07

      aistar,

      Ako sa zbavit pocitu “obavy zo straty niecoho” ? Mne pomáha uvedomiť si, že ak niečo stratím, tak to v skutočnosti nepatrilo mne😉 alebo to už v budúcnosti nebudem potrebovať🙂 alebo – a toto u mňa zatiaľ fungovalo a funguje vždy na 100% – príde niečo lepšie😉

  3. Posted by Beata on 27. január 2010 at 19:10

    ok, Minne, pošli, dík.

    Odpovedať

  4. Posted by Mel on 17. február 2010 at 21:54

    ahoj Minne.posles aj mne ten mailyk???aj ja mam stym problem.kde sa ten pan nachadza??

    Odpovedať

  5. Posted by white82 on 21. marec 2010 at 16:18

    jaj veru, ovládanie emócií mi posledný čas robí problém… a hlavne to, že neviem zistiť príčinu, kvôli čomu sa stále vytočím (testovanie hraníc môjho skoro 3ročného😆 no hrozné niečo… )

    Odpovedať

    • Posted by white82 on 21. marec 2010 at 16:19

      3ročného syna – malo byť správne (čo som roztržitá?!?!)😯

    • Syncek je syncek, tvoja láska to vyrieši.🙂

    • Posted by Beata on 21. marec 2010 at 19:24

      … “synček je synček, tvoja láska to vyrieši…”😀 toto si Minne pekne napísal😀 white82:ja mám 4-ročného😀 , takže ťa viem pochopiť. Ale pomáhajú dýchacie cvičenia, mám to odskúšané😀

    • Aké dýchacie cvičenia? Vydýchnuť emóciu a nadýchnuť lásku?

    • Posted by lilah on 21. marec 2010 at 19:53

      white 82,

      trojročný syn? óóó´, tieto krpce vedia slušne preveriť trpezlivosť,🙂,
      moja trojročná opička ma tiež vie slušne preveriť, lekárka to nazvala obdobie vzdoru, milé!🙂

    • Posted by Beata on 21. marec 2010 at 19:55

      …presne tak Minne😀

    • Posted by isia on 21. marec 2010 at 20:02

      Dýchacie cvičenie? No mne stačí narátať do desať a tiež ma to ukľudní😛 . le ja nemám mimi, takže zatiaľ si asi vystačím s tým😀

    • Posted by lilah on 21. marec 2010 at 20:25

      všetkým Vám, white, isia, minne všetkým:-)

      najlepším duchovným cvičením od mojej malej opičky pre mňa je toto!
      , naučila som ju pred spánkom hovoriť:
      Dobrú noc, sladké sníčky anjelik a dobrú noc.🙂, ona mi to tu teraz s malými rúčkami zahrabanými v mojich vlasoch zaželala. , dobú noc, sadké snicky a dobrú noc, anjeik!,🙂, ( doslovný prepis, mojej opičky, )

      white 82, no neoplatí sa kadečo pre tieto chvíle predýchať?🙂,

    • Posted by white82 on 22. marec 2010 at 08:06

      Lilah, jasné že sa oplatí😀 Je to taká krásna čistá láska – tá detská😀 Stále mi hovorí: Ty si krásna mama😀 alebo hocikedy cez deň Mám ťa rád mama😀 a pred spaním mi zvykne šepkať: zavri očká mama😀 (no a jeho rúčky sú zahrabané inde, nie v mojich vlasoch… chlapi😆 )

      a to dýchanie vyskúšam😀 dúfam, že pomôže😀
      Hej, obdobie vzdoru – či skôr prvej puberty😆 dúfam, že druhá puberta bude už miernejšia😆

    • Posted by lilah on 22. marec 2010 at 09:35

      white 82, no tie chlapské návyky🙂, poznám,

      a s tou pubertou, snívaj,🙂 že to bude lepšie. ono tá puberta sa u niekoho dostaví v 15-tich niekto ju schytá aj v 30-tke.

      a čo sa týka tých vlasov, neznášam!!!😦, keď sa mi niekto prehŕňa vo vlasoch, a čo sa stalo, moje obe deti sú závislé na tom aby sa dotýkali mojej biednej pokrývky hlavy. ( už som vypelichaná ako stará slepica, z toho🙂.)

      pekný deň

  6. Posted by Beata on 30. marec 2010 at 10:54

    😀 ahoj Minne, pošli mi ,prosím ,kontakt na toho pána, čo predcvičuje jogu a je aj astrolog😀 (mailom) Ďakujem.

    Odpovedať

Pridaj komentár

